02 September 2009

Pelita


Pada suatu malam, seorang buta ingin pulang dari rumah sahabatnya. Si sahabat membekalkannya dengan sebuah pelita.

Orang buta itu ketawa dan berkata, “Buat apa saya bawa pelita? Kan tak ada bezanya buat saya!”

Dengan lembut sahabatnya menjawab, “Ini agar orang lain dapat melihat kamu, biar mereka tidak melanggarmu.”

Akhirnya orang buta itu setuju untuk membawa pelita tersebut. Tak berapa lama dalam perjalanan, seseorang telah melanggar si buta.

Dalam keadaan terkejut, dia mengomel, “Hei, kamu kan punya mata! Beri jalan buat orang buta!”

Tanpa berbalas sapa, mereka pun saling berlalu.

Kemudian, seseorang yang lain turut melanggar si buta. Kali ini si buta bertambah marah, “Apa kamu buta? Aku bawa pelita ini kamu tak nampak ke!”

Orang itu membalas, “Kamu yang buta! Apa kamu tidak lihat, pelitamu sudah padam!”

Si buta tertegun!

Menyedari situasi itu, orang yang melanggar si buta tadi meminta maaf, “Oh, maaf, sayalah yang ‘buta’, saya tidak melihat bahawa anda adalah orang buta.”

Si buta tersipu menjawab, “Tidak apa-apa, maafkan saya juga atas kata-kata kasar saya.”

Dengan tulus, orang itu membantu menyalakan kembali pelita yang dibawa si buta. Mereka pun meneruskan perjalanan masing-masing. Dalam perjalanan selanjutnya, ada lagi pejalan kaki yang melanggar si buta itu.

Kali ini, si buta lebih berhati-hati, dia bertanya dengan santun, “Maaf, apakah pelita saya padam?”

Orang yang melanggarnya menjawab, “Err, sebenarnya saya pun mahu bertanyakan hal yang sama.”

Senyap sejenak!

Secara serentak mereka bertanya, “Apakah anda orang buta?”

Dan, sejurus kemudian serentak juga mereka menjawab, “Ya!” Kemudian diiringi tawa.

Mereka pun berupaya saling membantu menemukan kembali pelita mereka yang terjatuh ketika berlanggar sesama sendiri tadi. Pada waktu itu juga, seseorang melewati kawasan itu. Dalam keremangan malam, nyaris saja dia melanggar kedua orang yang sedang mencari-cari pelita mereka. Dia pun berlalu, tanpa mengetahui bahwaa mereka adalah orang buta.

Timbul fikiran di dalam benak orang itu, “Rasanya saya perlu membawa pelita juga, jadi saya boleh melihat jalan dengan lebih jelas, orang lain juga dapat melihat jalan mereka.”

Pelita melambangkan terang kebijaksanaan. Membawa pelita bererti menjalankan kebijaksanaan dalam hidup. Pelita, sama halnya dengan kebijaksanaan, melindungi kita dan pihak lain daripada pelbagai rintangan.


Si buta pertama mewakili mereka yang terselubungi kegelapan batin, keangkuhan, kebebalan, ego, dan kemarahan. Selalu menunjuk ke arah orang lain, tidak sedar bahawa lebih banyak jarinya yang menunjuk ke arah dirinya sendiri. Dalam perjalanan 'pulang', dia belajar menjadi bijak melalui peristiwa demi peristiwa yang dialaminya. Dia menjadi lebih rendah hati kerana menyedari kebutaannya dan dengan adanya belas kasih daripada pihak lain. Dia juga belajar menjadi pemaaf.

Orang pertama yang melanggar si buta mewakili komuniti pada umumnya, yang kurang kesedaran, yang kurang peduli. Kadang-kadang, mereka memilih untuk 'membuta'kan mata walaupun mereka mampu melihat.

Orang kedua mewakili mereka yang seolah berada di hadapan kita, yang sebetulnya menunjukkan kekeliruan kita, sengaja atau tidak sengaja. Mereka boleh menjadi guru terbaik kita. Tak seorang pun yang mahu jadi buta, sudah selayaknya kita saling memaklumi dan saling membantu.

Orang buta kedua mewakili mereka yang sama-sama gelap batin dengan kita. Betapa sulitnya menyalakan pelita kalau kita tidak dapat melihat pelita yang kita bawa. Orang buta sulit menuntun orang buta lainnya. Itulah pentingnya untuk terus belajar agar kita menjadi semakin bijaksana.

Orang terakhir yang melewat kedua-dua si buta mewakili mereka yang cukup sedar akan pentingnya memiliki pelita kebijaksanaan.

Sudahkah kita nyalakan pelita dalam diri kita? Jika sudah, apakah nyalanya masih terang, atau bahkan hampir padam? JADILAH PELITA, bagi diri kita sendiri dan sekitar kita.

Sebuah pepatah berusia 25 abad mengatakan: Sejuta pelita dapat dinyalakan dari sebuah pelita, dan nyala pelita pertama tidak akan meredup. Pelita kebijaksanaan juga begitu, tak akan pernah habis walau dikongsi dengan sebanyak mana sekalipun manusia.

Bila mata tanpa penghalang, hasilnya adalah penglihatan. Jika telinga tanpa penghalang, hasilnya adalah pendengaran. Hidung yang tanpa penghalang membuahkan penciuman. Fikiran yang tanpa penghalang hasilnya adalah kebijaksanaan.

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin