04 February 2008

Marah + Bengang + Penat + Sengal = SABAR

HARI ini, saya menerima SMS mengecewakan lagi! Walaupun tanpa sebarang alasan, tetapi perkara yang dijajikan oleh seseorang pada hari ini nampaknya terpaksa DIMUNGKIRINYA lagi. Sungguh-sungguh benar, saya telah kehilangan rasa amarah kepadanya walaupun dalam tempoh dua bulan berurusan dengannya - janji-janji yang diberikannya tak pernah TEPAT! Mungkinkah sebelum-sebelum ini amarah yang melanda saya telan dengan keterpaksaan, dimana kesudahannya saya redha dengan ketentuan ini.

Bagusnya hari ini dia sekadar memberitahu bahawa job yang saya amanahkan masih tak mampu disudahkannya. Katanya, mungkin malam nanti baru boleh diserahkan kepada saya. Yang saya tahu, sejak pertama kali dia memungkiri janjinya sebenar-benarnya dia bukan tidak dapat menyiapkan tugas itu, tetapi dia TIDAK MELAKUKANNYA! Jadi bagaimana tugas itu dapat diselesaikan sepertimana janjinya jika tidak dikerjakan.

Saya terpaksa berdepan dengan kejatuhan reputasi. Andailah ini urus niaga berjuta-juta mungkin saya dah lama diheret ke mahkamah kerana gagal. Gagal saya kerana gagalnya orang yang saya amanahkan untuk melakukannya. Tak apa... baru sebentar tadi saya bersyukur kerana dianugerahkan kawan sepertinya. Kawan yang ditugaskan menduga kesabaran saya. Dan, akhirnya... rasa marah terhadap sesuatu dapat saya bendung, saya pujuk hati untuk menerima dengan redha walaupun dirasakan lebih daripada ibarat MENGINJAK-INJAK KEPALA saya.

Syukur kerana MARAH itu saya TELAN dan jadikan ia sebagai sebuah ilmu pengetahuan tentang sifat-sifat manusia. Mungkin Tuhan mahu mengajar saya dengan cara ini. Saya berharap hari ini saya dapat selesaikan tugas ini. Memang saya penat melayani kerenah job ini, tetapi itu antara cabang rezeki saya. Saya tak akan putus asa tetapi CUKUPLAH saya berurusan dengannya.

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin