15 August 2008

Terhentinya Roda Kehidupan

Saya baru pulang dari kerja! Sebenarnya hari ini saya pulang agak lewat, biasanya waktu-waktu begini, selepas solat subuh saya mungkin sudah lena. Namun hari ini disebabkan masalah teknikal saya ambil keputusan untuk tidak melelapkan mata. Mungkin nanti-nanti, saya akan terlelap jua, apabila mata ini sudah tak mampu untuk bertahan.

Saya telah memulakan sesuatu yang baru lagi dalam hidup saya sejak beberapa bulan kebelakangan ini. Tidak tahu berapa lama saya mampu bertahan dengan 'sesuatu yang baru' ini. Mudah-mudahan, apa jua yang saya lakukan adalah merupakan yang terbaik untuk saya. Sekaligus, harapan itu hendaknya membuatkan saya mampu untuk terus bertahan.

Hidup ini ibarat putaran roda; ungkapan yang selalu saya dengar dan hampir selalu juga saya lafazkan kepada orang lain. Sejak setahun lalu, roda kehidupan saya berputar dan terhenti! Bermakna serentak dengan terhentinya putaran itu, saya berada di bawah. Mungkin terasa bagai dipenyek digelek oleh roda! Setiap detik saya cuba menggerakkan roda itu dan berharap akan berada walau tidak di atas, cukup pada suatu kedudukan yang lega.

Hidup dan kehidupan ini amat adil. Maha Pencipta Maha Adil dalam memberi sesuatu kepada hamba-hamba-Nya. Saya tetap bersyukur, malah amat bersyukur kerana Maha Pencipta telah memberi saya ruang dan peluang untuk merasai, sekaligus memahami apa erti 'berada di bawah'!

Mungkin ketika keadaan 'ok-ok' dahulu, saya selalu lupa segala sesuatu itu jika mahu hilang, ia boleh berlaku dalam sekelip mata. Mungkin kurang motivasi, mungkin kurang mengingatkan diri... tetapi saya belum sampai kepada 'lupa diri' mungkin.

Apabila kita berada di bawah, handak tidak hendak kemungkinan kita akan berdepan dengan kehilangan demi kehilangan adalam amat cerah. Bila di bawah, siapakah yang dapat 'melihat' kita lagi. Kita terpelosok, tersorok, terpenyek rata! Selain DIA yang Maha Melihat hamba-hamba-Nya, siapa lagi agaknya? Memang ada hamba seperti kita yang memiliki hati yang boleh memahami, tetapi mungkin boleh dihitung dengan jari.

Kehilangan yang kita alami sebenarnya merupakan salah satu hukum kehidupan. Sama ada kehilangan itu memang disengajakan atau memang telah sampai masanya ia hilang.

Mungkin saya boleh katakan bahawa, saya sudah banyak melalui kehilangan-kehilangan, sama ada yang disengajakan mahupun kehilangan tak terduga. Alhamdulillah, rasanya saya mampu saja mendepaninya walaupun saya tahu pada waktu-waktu tertentu perasaan saya merudum ke dasar rasa yang tak mampu digambarkan dengan apa-apa jua sekalipun.

Saya memulakan sesuatu yang baru untuk menggerakkan kembali roda kehidupan ini. Syukur kepada-Nya kerana masih memberi saya ruang dan peluang. Terima kasih kepada insan-insan yang ada di dalam hati saya....

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin