13 August 2008

Kehilangan

Salam... bila kali terakhir saya buat posting di sini ya? Lama juga saya 'hilang', kan? Lama saya membiarkan persekitaran di sini diselimuti sawang. Kenapa? Mungkin kerana diri dan hati saya juga penuh dengan sawang.

Kadang-kadang untuk merasai sesuatu, kita harus masuk ke dalam situasi itu. Kebetulan sudah disebut tentang hilang, maka boleh juga sembang-sembang tentang kehilangan ini. Apabila sesuatu itu sudah hilang, kemungkinannya ia akan hilang terus dan kita tak akan mampu menemuinya semula. Atau, mungkin juga kehilangan itu bersifat sementara di mana pada suatu waktu kita akan menemui semula sesuatu yang hilang itu.

Dua situasi berbeza walaupun pada dasarnya ia berasal dari SUATU KEHILANGAN!

Pelikkah kalau saya katakan, saya hilang untuk mencari dan memahami kehilangan-kehilangan yang saya alami? Atau, dengan lebih mudah... saya hilang kerana mahu mencari apa yang ada di sebalik kehilangan itu sendiri. Bagaimana rasanya kehilangan sesuatu dan sesungguhnya memang benar kata ungkapan; KITA HANYA AKAN BARU TAHU NILAI SESUATU ITU SETELAH IA HILANG.

Dalam pada itu juga, saya cuba memahami dan mendalami rasa setiap orang yang mungkin mengalami kehilangan. Apa-apa jua yang pada dasarnya kita lihat terlalu kecil nilainya, namun setelah kita kehilangannya barulah kita tahu berapa besar nilainya. Malah mungkin kita tak mampu meletak berapa besar nilai sesuatu yang telah hilang itu.

Setiap saat kita mengharap untuk bertemu kembali dengan sesuatu yang hilang itu. Mudah-mudahan andai kita ketemuinya kembali kelak, kita lebih tahu menghargainya walaupun mungkin saja ia tak sama seperti sebelum kehilangannya.

Setelah agak lama hilang, kini saya kembali setelah saya memahami dan menemui kembali kehilangan-kehilangan yang pernah saya alami dulu. Walaupun tak semuanya dapat saya rangkul kembali dalam dakapan saya, apa adanya ini harus saya syukuri.

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin