17 August 2008

Taman Raudhah


PERTAMA kali menjejakkan kaki di situ, hari sudah hampir senja. Berbalam dan kelam dikelilingi pohon-pohon besar. Ada anak sungai mengalir, ada pondok-pokdok di lereng bukit. Walaupun serba sederhana dan kekurangan, saya menganggap lanskap di perkarangan Pondok Penyayang Raudhah itu cukup menarik. Malah, saya lebih suka memanggilnya sebagai TAMAN RAUDHAH.

Sesungguhnya... hati saya menjadi sejuk, damai dan aman apabila melabuhkan punggung di bangku di perkarangan masuk ke Taman Raudhah. Dengarlah desir angin menyapa daun-daun. Dengarlah kicau burung. Dengarlah bunyi merdu aliran air dari anak sungai ke kolam sederhana Taman Raudhah. Seketika hati saya berkata, "Aku berada di dunia lain!"

Zaman kanak-kanak saya di kampung dulu, setiap bulan biasanya akan ada wayang pacak, sama ada layar gergasinya di pacak di padang awam atau sekolah. Bayaran untuk menonton wayang pacak seingat saya antara 50sen - RM1. Walaupun saya tak dapat mengingati jalan cerita sepenuhnya bagaimana, tetapi LOCENG MAUT antara filem yang saya tonton di tengah padang ketika itu. Dan, sudah semestinya saya ingat benar siapa hero dalam filem itu - MOKHTARUDDIN!

Zaman kanak-kanak saya tinggalkan dan nama hero filem LOCENG MAUT itu juga hilang dari ingatan saya.


Saya meninjau-ninjau sekitar perkarangan Taman Raudhah, mendongak ke lereng bukit berhutan, merenung air yang mengalir masuk dan keluar dari kolam-kolam taman. Kemudian memandang bangunan serba sederhana yang berdiri di pinggir anak sungai. Bebarapa orang kanak-kanak sekitar 9-15 tahun senyum malu-malu bila mata kami bertembung.

"Ustaz ada?" tanya saya. Salah seorang mengangguk kemudian berlari memanjat tangga menuju ke arah di mana saya memasuki perkarangan Taman Raudhah tadi. Lenyap buat seketika. Kemudian saya lihat satu susuk berjalan ke arah saya. Saya memberi salam dan bersalaman dengannya.

"Haa, siapa yang nak jumpa tadi?" tanyanya sambil berjalan dan masuk ke salah sebuah bangunan di situ.

Setelah lebih 30 tahun filem LOCENG MAUT itu saya tonton dan saya lihat aksi heronya bersilat dalam filem itu, kini hero itu ada di depan saya! - USTAZ MOKHTARUDDIN, pengasas Pertubuhan Penyayang Raudhah.

Seperti yang saya katakan, saya suka menyebutnya sebagai TAMAN RAUDHAH kerana di sinilah berlindungnya anak-anak kurang bernasib baik, anak-anak yatim, anak-anak yang pernah kehilangan arah hidup. Di sinilah mereka memulakan kehidupan baru dengan didikan agama, membentuk semula keperibadian, menjejak kembali jalan yang sebelum ini kelam.

Apa dan siapa yang ada di Taman Raudhah? Bacalah antara petikan dari risalah yang sentiasa diberikan oleh Ustaz Mokhtaruddin.

DATANGLAH MELAWAT ANAK YATIM DI RAUDHAH, BOLEH SOLAT BERJEMAAH DAN BERDOA BERSAMA. JIKA ADA ANAK-ANAK YANG DEGIL, ATAU REMAJA PEREMPUAN YANG MENGANDUNG, HANTARLAH KE RAUDHAH, KITA AJAR BERTAUBAT, SOLAT, ZIKIR DAN JANGAN BUAT ZINA LAGI.


Azan Maghrib dan berkumandang, kami solat berjemaah. Usai solat Ustaz Mokhtaruddin beri sedikit tazkirah. Simple, tepat dan bersahaja. Selang-seli buat lawak tapi tepat kena batang hidung.

Apa yang boleh saya bantu untuk mengindahkan lagi TAMAN RAUDHAH, itu yang sentiasa bermain di benak. Ustaz kata, "BERJUANGLAH!" Lalu saya fikir ini sebagai langkah awal untuk saya mengindahkan taman ini.

PONDOK ANAK YATIM RAUDHAH MEMERLUKAN SUMBANGAN UNTUK MEMBAIK PULIH ASRAMA DAN SURAU. KAMI JUGA SEDIA MENERIMA PAKAIAN TERPAKAI, KASUT, PINGGAN MANGKUK, SARDIN, BERAS, GULA DAN APA SAJA YANG DIRASAKAN SESUAI. DATANGLAH MELAWAT TAMAN RAUDHAH... UNTUK BANTUAN KEWANGAN BOLEH SALURKAN KE AKAUN MAYBANK : 564221610787
ATAU, CEK ATAS NAMA 'PERTUUHAN PENYAYANG RAUDHAH'
ALAMAT : PONDOK PENYAYANG RAUDHAH
BATU 11, GOMBAK, 53100 SELANGOR DARUL EHSAN.
TEL: 03 61852048


Sebelum pulang hati saya berkata lagi, "Dapat tinggal di sini mesti lebih aman. Harap begitulah suatu masa nanti, insya-Allah...."

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin