15 February 2007

Kucari Damai di Hati

Kegembiraan akan hadir dan melenyapkan pelbagai kegundahan dan kerungsingan apabila kita berusaha menyingkirkan penyebab kegundahan itu dan meraih pelbagai cara yang dapat membuahkan kegembiraan. Melupakan cubaan-cubaan yang telah lampau yang tidak mungkin diulang kembali, dan menyedari bahawa kekalutan hati dan memikirkan hal itu adalah suatu tindakan sia-sia.

Jadi kita harus tidak memikirkan cubaan masa lalu itu. Juga meyakinkan hatinya agar tidak gelisah menghadapi masa yang akan datang, yang dibayangkan dengan bayang-bayang masa depan buruk yang lain. Hendaknya kita mengetahui, bahawa segala peristiwa di masa mendatang, sama ada yang baik atau keburukan, gembira atau derita, adalah tidak dapat diketahui, dan bahwasanya itu semua di tangan Maha Pencipta. Di tangan kita sekalian hamba ini tiada lain adalah usaha untuk mendapat kebaikan dan menghindar keburukan di masa mendatang itu.

Hendaknya kita hamba ini mengetahui, jika kita memalingkan fikirannya dari bayang-bayang kegelisahan masa depan dan bertawakal kepada-Nya untuk menghadapinya serta percaya penuh kepada Maha Pencipta saat melakukan semua itu, nescaya hati kita akan tenteram.

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin