22 January 2008

Roda Kehidupan Takkan Sama Putarannya


SAYA selalu ingin berada dalam kedudukan selesa, namun saya tahu dalam hidup dan kehidupan ini kita tak semestinya berada pada satu-satu tahap untuk suatu jangka masa tertentu. Kita tidak akan pernah tahu sampai bila kita berada dalam kedudukan yang ada sekarang, tidak kira sama ada kita berada di puncak, di pertengahan atau di bawah.

Ini hukum kehidupan yang harus kita sedari, yang harus kita lalui - mahu tidak mahu!

Roda kehidupan yang kita lalui sejak kita mengenal dunia hingga kelak kita pergi menemui-Nya akan sentiasa berputar. Namun putaran setiap roda kehidupan milik kita tak pernah sama. Ada yang laju, ada yang perlahan, malah mungkin ada yang terhenti buat suatu waktu yang agak lama.

Memang semua orang ingin berada di puncak. Tetapi kebanyakan orang lupa bahawa jika berada di puncak, andai terjatuh sakitnya tentu bukan kepalang berbanding yang berkedudukan lebih terkebawah. Malah biasanya ketika berada di puncak kebanyakan kita hanya melihat pada paras tertinggi itu sahaja. Ramai yang lupa memandang ke bawah, atau malah ramai juga yang takut memandang ke bawah. Ngeri mengenangkan andai terjatuh barangkali.

Sebenarnya, saya melihat kehidupan saya selama ini kelihatan mendatar. Mungkin paras roda kehidupan saya memang sebegitu ditakdirkan. Pun begitu saya berasa bersyukur kerana saya mampu berada di kalangan kawan-kawan yang berada di puncak, dan sahabat-sahabat yang berada di bawah. Mungkin Maha Pencipta mahu saya sentiasa bersedarhana dalam apa jua keadaan. Syukurlah...

Ada waktu-waktu saya terasa seperti ingin mampu memiliki apa jua yang. Tetapi dalam masa yang sama tiba-iba saya berasa takut. Takut apabila segalanya telah berkecukupan, saya menjadi manusia yang lupa dan lalai dari mana saya datang. Hakikat ini berlaku apabila saya melihat kawan-kawan dan orang-orang yang saya kenali menjadi sebegitu. Saya tahu bagaimana kehidupan mereke sebelum meraih kedudukan tinggi itu. Dan saya melihat perubahan demi perubahan dalam hidup mereka. Malah, saya melihat betapa mereka semakin lupa... lupa asal-usul!

Lalu saya pun berkata, cukuplah apa adanya.

Kemudian, pada waktu-waktu tertentu Maha Pencipta menguji saya dengan meletakkan roda kehidupan saya di bawah dan sepertinya tidak bergerak ke mana-mana. Saya pasrah dan menerima bahawa itu ujian dan dugaan yang DIA berikan untuk melihat saya menjadi semakin kuat. Berapa kuatnya saya untuk menggerakkan roda kehidupan ini agar ia beranjak.

Saya menghela nafas dan berkata, syukur kerana DIA memberi saya kekuatan ini.

Sebenarnya, saya berasa cukup-cukup bertuah kerana walaupun dalam hidup ini saya tak diberikan adik kandung sedarah, namun hidup saya cukup meriah dengan adik-adik yang hadir. Seingatnya, sejak saja bersekolah menengah lagi saya cukup suka melayan anak-anak jiran sebelah rumah yang masih kecil. Makan minum semuanya saya layan sehingga mereka menjadi seperti adik kandung saya. Dan kini, adik-adik saya itu telah dewasa dan punya keluarga sendiri.

Bila saya memasuki alam pekerjaan, karier saya membantu saya mengumpul adik-adik baru sehingga berpuluh-puluh orang jumlahnya. Apabila saya memasuki alam dewasa yang benar-benar dewasa, adik-adik yang dianugerahkan kepada saya kebanyakannya mempunyai sejarah hidup yang menarik bagi saya.

Ada seribu satu kisah dalam kehidupan adik-adik saya yang saya anggap istimewa. Mungkin Tuhan menganugerahkan mereka kepada saya untuk terus menguji saya, untuk terus menjadikan saya kuat. Saya bukan saja melihat kehidupan adik-adik yang senang dan mewah, tetapi saya turut diperlihatkan dengan kehidupan yang cukup menekan. Sehingga ada yang pernah melakukan percubaan bunuh diri. Ada pula yang sampai tahap tak tahu lagi bagaimana nak berfikir tentang kehidupan sendiri - lalu hanya berserah pada keadaan.

Saat saya sendiri tertekan dengan pesekitaran, selain mengingati bahawa semua ini dugaan-Nya, saya banyak mengingati adik-adik saya. Seorang demi seorang hadir dalam benak saya lalu semuanya saya kumpulkan di dalam hati. Walaupun adik-adik tak buat apa-apa bagi saya cukuplah saya tahu bahawa mereka ada dengan saya - saya sayang adik-adik saya, dan sebolehnya tak mahu mereka berada dalam keadaan down sehingga hilang punca. Dan, saya yakin dan percaya adik-adik saya juga kuat.

Ada waktu mungkin saya 'hilang' dari mereka, tetapi saya mahu mereka tahu bahawa saya sentiasa ada, saya sentiasa ada dalam hati mereka kerana saya juge sentiasa meletakkan mereka di hati saya ini.

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin