25 January 2008

Saya Semakin Suka Menangis...


SIAPAKAH yang dapat menyangkal bahawa apabila kita pergi dan berada di tempat yang baik-baik, maka kita akan sentiasa diselubungi kebaikan. Dan, begitulah sebaliknya... andai kita pergi serta berada di tempat yang tidak baik, maka kita sebenarnya mengundang bencana untuk diri sendiri.

Begitu juga orang akan melihat kita ini bagaimana dengan melihat siapa orang-orang yang ada di sekeliling kita, siapa yang menjadi kawan-kawan kita. Andai kawan-kawan kita itu terdiri daripada orang baik-baik, insya-Allah kebaikan yang akan dapat kita perolehi hasil dari persahabatan itu.

Beberapa hari kebelakangan ini saya sering diserang stress, tertekan perasaan dengan tiba-tiba. Perasaan marah saya tiba-tiba muncul, malah sesekali timbul benci dengan situasi yang berlaku. Namun saya cepat-cepat mengingati diri sendiri bahawa apa yang berlaku ada hikmahnya. Saya melepaskan rasa terbuku itu dengan 'membebel'kan ketidakpuasan itu kepada adik-adik saya. Saya hanya mahu mencari orang untuk mendengar sahaja, kerana saya tahu dalam keadaan spontan tak ramai yang mampu memberi pandangan balas.

Ada macam-macam cara untuk melepaskan rasa terbuku di hati. Namun saya mendapati sejak kebelakangan ini ada satu cara yang datang ke dalam diri saya. Saya menyedari semua itu dan ia memang sentiasa berlaku apabila saya berasa tertekan, stress atau rasa teraniaya. Ya, saya keluarkan air mata saya!

Pada mulanya hal ini berlaku saya hanya menyedari hal itu mungkin kerana saya terlalu marah atau sedih. Tetapi lama kelamaan saya mendapati ia bagaikan terapi untuk jiwa saya kembali normal, kembali kepada asalnya, kembali berfikir secara rasional dan positif. Hasilnya, rasa benci dan marah saya menjadi pudar perlahan-lahan dan kemudian lenyap. Malah ia segera menjadikan saya positif untuk menerima hakikat kejadian tersebut.

Ketika air mata saya mengalir, fokus pertama-tama saya adalah Maha Pencipta. DIA menyediakan ujian kekuatan ini untuk saya lalui yang sudah pasti untuk menjadikan saya sebagai seorang hamba yang lebih sedar diri. Kemudian, fokus saya tertumpu kepada dalam diri saya sendiri; dalam beberapa detik saya dapat mengumpulkan kekuatan untuk redha dan berkata, "Tuhan telah menunjukkan sesuatu untuk diriku..."

Apa yang DIA mahu tunjukkan kepada saya? Pertama, saya hanya seorang hamba yang sentiasa tak dapat lari dari melakukan kesilapan. Mungkin Tuhan mahu 'mencuci' dosa-dosa saya dengan balasan segera sebegini - tak perlu tunggu 'di sana' nanti! Saya juga melihat bahawa apabila saya boleh melakukan kesilapan, maka tentu orang lain yang juga hamba seperti saya turut tak lepas dari kesilapan. Dan, jika DIA yang Maha Agung itu mengampunkan dosa-dosa saya yang entah berapa banyak jumlahnya ini, mengapa saya yang terlalu kerdil lagi hina ini TAK MAHU memaafkan makhluk yang setaraf dengan saya?

Lalu, saya pun semakin berfikir mengapa Tuhan menciptakan air mata, mengapa Tuhan menganugerahkan manusia dengan tangisan - air mata dan tangisan itu merupakan satu terapi jiwa bagi yang mahu mengerti.

Orang yang biasanya disenangi dan disayangi adalah orang yang menyenangi dan menyayangi orang lain seikhlasnya. Orang yang biasanya paling dibenci adalah orang yang sering dan suka membenci orang lain. Ungkapan ini melekat di dalam hati saya sebaik dibacakan di mimbar Jumaat tadi.

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin