13 December 2007

Mencuba Selagi Ada Kesempatan


SUATU masa, seorang pengkaji melakukan ujikaji terhadap ikan untuk mengetahui apakah haiwan berdarah dingin tersebut boleh kehilangan kepercayaan.

Sebuah akuarium yang tidak terlalu besar diisi air. Kemudian, di tengah akuarium tersebut diletakkan sekeping kaca sebagai pemisah menjadi dua bahagian. Di salah satu bahagian dimasukan ikan yang agak besar dan sangat kelaparan. Sedangkan di bahagian yang satu lagi, dimasukan beberapa ekor ikan kecil yang cukup untuk dimakan oleh si ikan besar.

Melihat hadirnya ikan-ikan kecil yang biasa menjadi mangsanya itu, ikan besar terus menjadi liar. Dengan penuh semangat ia berenang ke arah ikan-ikan kecil itu berada. Apa yang terjadi? Kita semua dapat menduganya, bukan? Setiap kali ikan besar berenang menghampiri mangsanya, setiap kali itu juga ia melanggar dinding kaca pemisah.

Rasa lapar yang amat sangat memaksanya untuk terus mencuba, sehingga akhirnya ia menghentikan usahanya yang sia-sia itu. Dan, menyerah kalahlah si ikan besar.

Ujikaji diteruskan, kali ini kaca pemisah yang ada di tengah-tengah akuarium tersebut dikeluarkan. Sekarang apa yang terjadi?

Ajaib! Dengan bebasnya ikan-ikan kecil dapat berenang, bahkan mendekati dan menyentuh sirip dan tubuh ikan besar yang tetap diam dan tak bergerak sedikit pun. Boleh saja sebenarnya si ikan besar melahap ikan-ikan kecil, tapi ia diam saja.

Ikan besar telah menyerah, pasrah dengan keadaan bahawa sekarang bukan saatnya untuk menyantap mangsa walaupun sebenarnya ia mempunyai kesempatan.


KISAH ini ada persamaannya dengan kita ketika melakukan pekerjaan sehari-hari. Banyak orang yang mempunyai kesempatan, namun sering berfikir bahawa rintangannya terlalu banyak dan tidak mungkin dapat teratasi.

Di sudut lain, dia juga tidak berbuat apapun untuk mengatasinya sehingga menghasilkan sikap tidak peduli (i don't care), sama seperti ikan besar dalam cerita di atas yang akhirnya menyerah, pasrah.

Manusia pesimis, seperti si ikan besar, sering membiarkan kesempatan berlalu begitu saja. Banyak hal sebenarnya yang dapat kita lakukan agar pekerjaan menjadi lebih menarik, mencabar dan memuaskan. Kita juga dapat menganalisa metode-metode atau teknik-teknik apa yang sesuai untuk meningkatkan hasil kerja kita. Sejuta cara dapat kita cuba dan lakukan terus untuk mencapai target kita. Jauh lebih memuaskan daripada sekadar mengkritik tanpa sedikit pun melakukan tindakan positif.

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin