14 November 2007

Bosan Dengan Kehidupan?

Pada awalnya kita manusialah yang menciptakan kebiasaan. Namun lama kelamaan, kebiasaanlah yang menentukan tingkah laku kita.

Al-kisahnya suatu masa dahulu... ada seorang lelaki yang hidupnya amat miskin. Namun walaupun dia miskin dia tetap seorang yang cukup rajin membaca. Suatu hari secara tak sengaja dia membaca sebuah buku lama. Di dalam buku itu mengatakan bahawa di sebuah pantai tertentu ada batu yang hidup, yang boleh mengubah apa saja benda menjadi emas.

Setelah menganalisis isi buku tersebut dan memahami fungsi batu ajaib yang dinyatakan itu, dia pun berangkat menuju pantai yang disebutkan dalam buku lama itu. Dinyatakan juga di dalam buku itu bahawa batu ajaib tersebut agak hangat bila dipegang, seperti halnya bila kita menyentuh makhluk hidup lainnya.

Setiap hari pemuda itu memungut batu, merasakan suhu batu tersebut lalu membuangnya ke laut setelah mendapati bahawa batu dalam genggamannya itu dingin saja. Sebutir batu, dua... tiga... dipungutnya, dan dilemparkannya kembali ke dalam laut.

Sehari, dua hari, seminggu, setahun... dia berada di pantai itu.

Kini menggenggam dan membuang batu telah menjadi kebiasaannya.

Suatu hari secara tak sedar, batu yang dicari itu tergenggam dalam tangannya. Namun karena dia telah terbiasa membuang batu ke laut, maka batu ajaib itupun tak luput terbang ke laut dalam.

Lelaki miskin itu meneruskan 'permainannya' memungut dan membuang batu. Dia kini lupa apa yang sedang dicarinya.

Pernahkah kita merasakan bahawa hidup ini hanyalah suatu rentetan perulangan yang membosankan? Dari kecil, kita sebenarnya sudah dapat merasakannya, kita harus bangun pagi-pagi untuk bersekolah, kemudian kita pulang, mungkin sambil melakukan aktiviti lainnya, seperti belajar, menonton TV, tidur. Pada malamnya makan malam, kemudian tidur, keesokkan harinya kita kembali bangun pagi untuk bersekolah, dan melakukan aktiviti seperti hari kelmarin. Hal itu berulang kali kita lakukan bertahun-tahun! Hingga akhirnya tiba saatnya untuk kita bekerja, tak jauh beza dengan bersekolah. Kita harus bangun pagi-pagi untuk berangkat ke pejabat, lalu pulang pada petang atau malamnya, kemudian kita tidur. Keesokan harinya kita harus kembali bekerja lagi, dan melakukan aktiviti yang sama seperti kelmarin. Sampai bila?

Pernahkah kita berasa bosan dengan rutin hidup kita? Jika ada, dengarkanlah sebuah nasihat ini:
"Bila hidup ini cuma suatu rentetan perulangan yang membosankan, maka kita akan kehilangan kesempatan untuk menemukan nilai baru di balik setiap peristiwa hidup."

Ertinya, jangan melihat aktiviti yang kita lakukan ini sebagai satu kebiasaan atau rutin, kerana jika kita menganggap demikian, maka aktiviti kita akan amat sangat membosankan!

Cubalah maknai setiap peristiwa yang terjadi dalam hidup kita, mungkin kita akan menemukan sesuatu yang baru, sesuatu yang belum pernah kita ketahui sebelumnya.

"Setiap hari merupakan hadiah baru yang menyimpan sejuta erti."

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin